Lite info om Wilma 8 månader

Skrev samma inlägg om Emilia när hon också var 8 månader, tänkte därför att det kunde vara lite kul att göra detsamma med Wilma. :)

WILMA 8 MÅNADER = 8 DECEMBER 2009.



Vikt:
8940g
Längd: 69,5 cm
Huvudomfång: 45,2 cm

Tänder:2 tänder i nederkäken som kommit fram helt... 2 som är halvt framme..o 3 som är halvt framme i överkäken... 7 tänder med andra ord. :)

Wilmas vanor:
0715 Vaknar
08.00 Frukost, 1 portion gröt + vatten + D-droppar
09.00 Sover 1-2 timmar
11.30 Mellanmål, en frukt
13.00 Lunch, 1/2-1 burk burkmat +  1/2 dessertburk eller 1 frukt + vatten
15.00 Sover 30-60 minuter
16.00 Mellanmål, en halv smörgås med leverpastej, eller kex + frukt + vatten.
18.00 Kvällsmål, 1 portion gröt + vatten
19.00-19.30 Ammar, läggdags. Natti, natti.
(23.00 Vaknar ev. o vill då ammas.)

Tidigare "problem": Få Wilma o äta riktig mat, o sova hela nätter.
Lösning: 2 augusti bestämde vi oss för att sluta amma på dagarna. Har gett smakportioner från att hon är 4 månader, och det funkade sisådär. Men hon förstod redan samma dag att det är mat som gäller för henne på dagtid. :)
Så det funkade direkt o få henne o äta. Ammar bara kvällar, precis när hon ska gå o lägga sig, när hon vaknar på natten, och när hon vaknar på morgon.... så höll jag på fram till 9 augusti, då helt plötsligt sluta hon vakna kl.2 som hon brukade...sov till 3, för att sen nästa natt bli kl.4..o natten därpå kl.05... sen när hon vakna 0615 fick jag en chock, trodde att jag såg fel på klockan. :D
Då amma jag, o så bara vände hon sig om o somna om direkt.. oki, jag klaga inte. Fick sova nästan en timme till. :)
MEN nu vaknar hon först 0715, så då ammar jag inte, utan vi går upp o gör gröt istället. Däremot har hon börjat vakna 23 på kvällarna istället, o vill ha tutten. Så då har jag gett det. Bara vatten funkar inte, då blir hon förbannad. :) Men då är jag ju fortfarande vaken, så det gör inget.
Nytt "problem": Dumt o kalla det problem, för det är det ju inte egentligen.. bara lite bekvämlighets-lösningar..hihi..
Hon hade 2 kvällar som hon inte ville somna själv...men det gick ganska fort o vänja tillbaka att hon skulle somna själv.
Kanske kan se 2300-amningen som något som man vill försöka få bort... o så hela amningen överhuvudtaget då förstås.
STORA PROBLEMET vi har är wilmas utslag, de måste bort...vill inte se henne lida mer.
Lösning: Det med 2300-amningen tror jag går ganska lätt o få bort..ska nog börja få in ett middagsmål nu också. Så då tror jag hon håller sig mättare längre. O istället för amningen kl.19 så ger vi gröt istället.
O det med att sluta med amning, så ska vi börja med välling igen.. eftersom det inte verkade vara mjölken som var allergin, eftersom hon fortfarande hade massvis med utslag över hela kroppen.
Allergin  kommer
Allergin kommer följas upp under hösten. Så den är på G. :)


Framsteg senaste månaden:
7,5 månad: Började krypa.
8 månader: Drar sig upp till stående, kan gå längs möbler ...lite halvvingligt är det fortfarande med o gå... o hon släpper taget hela tiden o försöker ta steg framåt, men då rasar hon . :)
Hon är verkligen på, hon har gett sig på att gå innan hon fyller 1 ser det ut som. :P
Igår stod hon upp utan att hålla i sig i ca 3-4 sekunder innan hon rasa ner. Nästan 8,5 månad gammal är hon nu.

Hon förstår vem Emilia är, när vi frågar var Emilia är, så vrider hon på sig o tittar på Emilia o ler... frågar vi var pappa eller mamma är, så ser hon inte någon skillnad, ibland blir det rätt på mig o Roger o ibland blir det tvärtom. :)
pa-pa pa-pa brukar hon säga till oss båda.... när vi kommer in i rummet när hon sovit står hon i sin säng o säger "hhhäääää".... precis som hon vill säga hej. :)

Blöjor: Pampers Up&Go. Size 4. Byter 6 blöjor om dan ungefär...

Amning: Endast vid läggdags på kvällen o när/om hon vaknar på nätterna.

Vaknar på nätter: Ca 1 gång per natt. Brukar vara vid 6 på morgon, så det kanske inte är en gång...men hon somnar alltid om efter det, o sover en timme till. O så kl.23 också, men då är jag fortfarande vaken..fast det är ju hennes natt... :D
Nu när hon varit sjuk däremot har hon börjat vakna kl.00, kl. 03 och kl.06.

Kommentarer till mig

Skriv din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail: (publiceras ej)

Har du en blogg?:

Detta vill jag säga:

Trackback
RSS 2.0