Resan till Dublin, Irland

Har ju missat o berätta om vår resa till Dublin. Vi var där i månadsskiftet februari/mars, under 4 dagar.
Var riktigt kul o komma iväg, älskar o resa. Önskar man kunde resa mer än vad man gjort hittills.

Det enda jobbiga med resan....eller det var riktigt, riktigt jobbigt. det var att vi lämnade Emilia hemma.
Hon var visserligen i goda händer, var inte oroliga överhuvudtaget angående det. Första 2 dagarna tog min lillasyrra, Hanna, hand om Emilia. Och de andra 2 dagarna tog Roger syrra hand om henne. Allt hade gått jättebra...

Anledningen till att vi inte tog med henne, var för att vi skulle bo hemma hos en kompis till Roger, och hans flickvän som är irländska. Och området de bodde i, var inte så bra att ha barn i.
O vi är ju rädda om vår lilla bebis.....

Dublin är väl öl-stan, så klart vi börjar med öl när vi kommer fram. :)

Första kvällen gick vi ut på ett ställe, där det var rätt så dyr mat. Men de hade erbjudande just den kvällen att man köper 2 varmrätter och betalar för en.
Roger beställde någon hjortfilé eller vad det nu var.... lät hur gott som helst. Men....ja ni ser själva....haha....var mest fett o senor i klumpen...stackars Roger!!

Första kvällen var jag helt slut av flygresan....så tror det blev en ganska tidig kväll. Tror vi hann med en drink efter maten....
Dan efter....ut på stan igen. :)
O så måste vi ju vara riktiga turister o dra fram kameran i tid o otid.... o så våra vackra poser på alla kort...haha...man ser verkligen hur vi lider av att stå där o posa...haha

Varför åkte vi inga dubbeldäckare för? Inte för att det är världens mest spännande grej o göra kanske... men jag har ju aldrig åkt dubbeldäckare... :O
Ännu ett kort där man ser hur jag lider av kameran....framför en pub på "Temple Bar".

Kolla de har ju palmer...!!!!
visserligen hade våren kommit dit, var ca 8-10 plusgrader... men det blåste jävulskt kallt därborta.....HELA TIDEN!!!
Förresten, ser ni ingen som kör någon uttråkad pose framför kameran. Tror det var här vi slutade posera framför kameran. sEr ju bara sjukt ut...o ha en fåntratt framför kameran på varje kort. :D

Fanns många fallfärdiga taklösa hus där träd växte ut från fönster.... helt sjukt men ändå coolt
Syns det på bilden? Huset i mitten....btw

När man är i Dublin, måste man självklart gå på Guinness-fabriken :)
7 våningar....som vi sprang igenom....
Låtsades vara lite intresserad för kamerans skull...

O en liten dryckespaus, på provsmaknings-delen, när vi kommit halvvägs..

O så sprang vi vidare, upp till våning 8...panorama-baren. Ingick en Guinness i inträdespriset (15 euro/person)...med världens utsikt!!
Jag gillar egentligen inte Guinness, men drack några klunkar. Vi är ju ändå i Guinness-land! ;)
Roger vill vara anonym... ;)

Vi tyckte stan verkade så liten.... men .... okej då....vi hade fel!!

O det var bara i 2 väderstreck...
Kvällen fortsatte på pub med livemusik. Riktigt coolt med den irländska musiken.

Fanns lite halv-lustiga butiken också... nån som är sugen på partypills eller svamp? haha
Apropå svamp, så köpte jag en skitsnygg stickad tunika på en butik som hette Swamp. Ni får se bild på den i framtiden. ;)

Några partypills slapp vi se...men däremot partyfolk...haha...boring me....
De hade fixat en hemma fest...var riktigt kul.
 
Drog sen vidare till "The porterhouse", en pub med 3 våningar.

Verkar alltid vara fullt ute på ställena, oavsett vilken dag i veckan man går ut.

När vi kom hem tillbaka till Sverige, sov Emilia när vi kom hem. Var så kul morgonen efter, när Emilia vakna.
Hon blev så glad av att se oss igen, så hon kunde inte sluta le. :)
Hon log säkert oavbrutet i en timme.....
Ska aldrig mer åka ifrån henne såhär... numera ska hon alltid följa med!!! Saknade henne så sjukt mycket när vi var borta!
Kul var det i alla fall i Dublin! Fast kaaaallt!!!!

Vi köpte kläder till Emilia också, på ett varuhus som hette Penneys.
Sjukt billiga barnkläder! Men det är nog det man ska hålla sig till o köpa där, om man går in till Pennys.
En tröja för 2,50 Euro....2-pack byxor (svarta och röda) för 4 euro.

En jacka för 5 euro..

....med en fin fjäril vid bröstet.

O en klänning för 4 euro.


Kan säga att så billigt var det inte överallt. Det var nog det enda som var billigt i den staden.
Vi köpte en kebab var för 10 euro/person.
110 kronor per skalle.... fatta!!! helt crazy!!!

Men kul hade vi iallafall...o det är väl viktigast!

Slanche Dublin! :)
(=Skål på gaeliska).

Kommentarer till mig
Postat av: Sofie

Åh Pennys!! Älskade Pennys! hahaha.. där handlade jag massor när jag bodde på Irland :P Så jäkla billigt.

Men när jag var tillbaks några år senare.. då hittade jag inte ett dugg där.. mest skit.. Men kan tänka mig att de har mkt barnkläder.. Ser fint ut :)



Guinnessmuseet har jag också varit på :)

2009-03-12 @ 22:47:26
URL: http://jagmigminmitt.blogg.se/
Postat av: rebecka

Härligt att resa iväg själva!

Jag och Anton har inte gjort nått tillsammans själva sen Moa föddes.. ÄNNU!



Söta kläder också, jackan var ju jätte fin!



Idag är Moa 1 år. Känns ju väldigt konstigt.

Det har hänt så mycket på 1 år! Känns ju inte som sammma barn :)



Moa har fått smaka lussebulle, pepparkaka och antons semlor tidigare.

Tänkte göra en egen lite tårta till henne, gjort på en semelbulle med jordgubbar, banan och vaniljkvarg i :)



Hur har ni gjort med sötsaker? Får hon smaka om ni äter typ bulle/tårta/saft?

2009-03-13 @ 07:29:50
URL: http://www.minmoa.se
Postat av: ullisar

schysst att ni kom i väg utan bäbi. det blir en annan typ av resa då. som man kan behöva. klart ni längtade, konstigt vore det väl annars!

2009-03-13 @ 14:18:07
URL: http://akirllu.blogg.se/
Postat av: rebecka

Hm när slutade jag amma Moa egentligen...

Tror det var ganska exakt 2 veckor efter jul.

Hon var ungefär 10 månader då tror jag.



Gick så himla bra att sluta amma! Hade ju ställt in mig på det värsta..

Först tog vi bort kvällen och en vecka senare morgonen.

Hon klagade aldrig eller så, hon bara accepterade det.



Fast hon vill alltid ha en hand innanför min BH när jag bär henne och då hon äter välling vill hon sitta och klämma på bröstet. Men de kan man ju leva med :)



Hur gick det för er att sluta amma?



Hur sover Emilia om nätterna nu?



Moa har ju äntligen (för typ 2 månader sedan)börjat sova hela nätter! Somnar 8, själv på typ 1 minut och vaknar vid 7 ungefär.



När vi slutade med amniningen så blev nätterna mkt mkt bättre.



Oj så långt jag skrev, haha

2009-03-13 @ 15:10:29
URL: http://www.minmoa.se
Postat av: rebecka

haha, jag får värsta roliga bilden framför mig, då Emilia flyger på dig. vad sött :)



Vi har aldrig testat 5-minmetoden.. jag tror inte den funkar .. eller kanske då barnen är större, då förstår de ju mer.



Vi bara bestämde oss en dag för att NU ska hon somna själv, så vi började köra samma kvällsrutin varje kväll, bad(varannan), välling, tandborstning och till sist bokläsning.

Sen la vi bara ner henne i sängen, klappade henne lite på rumpan och sa - nu ska du sova Moa, schh, godnatt.



Första natten tog det 20 min för henne att somna men nu går det direkt, även på dagarna!



Är fortfarande chockad över att det gick så lätt :)

2009-03-14 @ 10:57:14
URL: http://www.minmoa.se
Postat av: Madeleine

Åh, låter som en toppen resa! Vill oxå åka iväg! Hoppas allt är bra med er!

2009-03-15 @ 19:22:41
URL: http://www.muppsan.com
Postat av: Johanna

Men du ska ju dricka guiness inte corona!!

Vad najs med en tripp utan barn, lyx!

Min bror bodde i Dublin 2 år men jag kom aldrig iväg för att besöka honom, trisst. Vad han har berättat så var det stora kontraster mellan fattiga och rika. Åh ja de bor som dem gör och uppfostrar sina barn liiite annorlunda...stämde det?

2009-03-17 @ 18:23:34
URL: http://desbarrar.blogg.se/

Skriv din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail: (publiceras ej)

Har du en blogg?:

Detta vill jag säga:

Trackback
RSS 2.0