Chokladmässa

Igår, lördag, var vi på chokladmässan i Nordiska Muséet. Jag, Roger o Emilia. Fick ju biljetter av Roger till mässan för någon vecka sedan... :)

Fanns massvis med god choklad (åt så man mådde lite halv-illa), varm choklad, tesorter, kaffesorter, viner, drinkar.....m.m m.m.
O dessvärre var det även massvis med folk också, så vid vissa montrar fick man vänta länge, länge eftersom folk fastnade kvar ett tag.
De bjöd inte på chokladen i alla montrar, men man märkte att gick man bara fram o frågade lite om någon choklad, så hade de smakproverna bakom.... ;)
Förutom pralinerna då... de fick man köpa styckvis för att få ett smakprov. Kostade 10-15 kr/st.
Vi provade bl.a. 5 olika praliner vid en monter.. "Flickorna Kanold"...med smakerna pina colada, laphroaig, champagne, amarone och ardbeg.

Pralinen Ardbeg - smakade askkopp/fimp. Blääää. Betyg 1/5.
Pina Colada - sliskig till tusen... usch, blä.... den var riktigt vidrig den med. Betyg 0/5.
Amarone - Var rätt god. Men inget speciellt ändå. Betyg 3/5.
Champagne - Besvikelse.. väntade mig lite lyxig smak.. men den vart nästan tråkig.Betyg 2/5.
Men Laphroaigen var grymt god...tyckte jag i alla fall. Fast det finns säkert godare, som är krämiga o goda.. Konstigt nog, gillade inte Roger den här... det är ändå en av hans favorit-whiskeys. Jag var tvungen att köpa 6 st praliner av den sorten. :) 15kr/st. Betyg 4/5.


Var där i ca 2 timmar o strosade. O Emilia tittade på oss med stora ögon o undade säkerligen vad det var för brunt vi stoppa i mun hela tiden.
Ca 400 kr fattigare blev vi av detta gotte-kalas. Men det var det värt.....
Detta var vad vi fick med oss hem.


Choklad-dropparna var druvor, av sorterna Pinot Noir och Shiraz, doppade i choklad...

Vid en monter var det en så galet go choklad - Cacao e Sale Dolce. Vi ångrar nu att vi inte köpte hem 3 stycken utav den.
De hade mässpriset 3 st för 120 kr.
Men vi köpte bara en chokladkaka, som då kostade 50kr.. varför gjorde vi så för?? Svengelska.....Stupid us!!!! ;)
Det var mörk choklad med 1% havssalt i chokladen, och man kände av saltsmaken.... o det var så passande i chokladen... såååååå gott!!!
Så vi måste kolla upp vart man kan köpa chokladen nånstans....
Det är den mörka chokladen vi köpte, 70% kakao.... jag ÄLSKAR mörk choklad!!! Mjölkchoklad eller vit choklad är inget för mig alls!! Mörkt ska det va!!! Annars får det va!!! ;)

Kommentarer till mig
Postat av: Sofi

Jag kunde inte hålla mig och Googlade.. Den finns på en webbutik i alla fall! Men det var typ det jag hittade. Låter underbart gott i alla fall...



id=51&headid=35" rel="nofollow">http://beriksson2.e-butiken.se/?catid=51&headid=35

2008-10-12 @ 15:08:33
URL: http://sofin.wordpress.com
Postat av: Rebecka

Låter kul med chokladmässa!

Choklad är ju sååå gott.

2008-10-12 @ 19:44:32
URL: http://www.minmoa.se
Postat av: Anonym

Godmorgon snäckan..Allt bra med dig o din söta dotter? Haft en skön helg? kram på dig

2008-10-13 @ 10:26:39
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: Johanna

men såå mysigt,

den mässan hade jag missat totalt, hade ju varit smarrigt!

2008-10-13 @ 19:06:01
URL: http://desbarrar.blogg.se/
Postat av: rebecka

haha, ja det verkar som att hon blev kaxigare idag, när hon fyllt 7 månader. HAHA.

Rädd att hon ska sticka ut ögonen på sin kompis ju, man vet ju aldrig liksom.. kanske hon tror att Vanessa är en leksak, haha.



Ja det är konstigt att det kostar att vara med i öppna förskolan. Jag vet inte varför egentligen.. kanske jag borde fråga då jag betalar, varför det egentligen kostar! Brukar ju vara gratis.



Det finns ju massa som ägs utav kyrkan och de är gratis, jag tror den här som kostar ägs av nått nykterhetsförbund. Troooor jag.. kanske är privat då. Fast den var så bra så det känns lätt värt de är 300 kronorna :)

2008-10-13 @ 21:39:39
URL: http://www.minmoa.se

Skriv din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail: (publiceras ej)

Har du en blogg?:

Detta vill jag säga:

Trackback
RSS 2.0