Är tänder redan på väg??

Eftersom jag helammar så hoppas jag innerligt att tänderna INTE är på väg ännu.

Men har ju hört att de ska bli extra gnälliga, dregla och bita i saker o ting.
O allt stämmer in på Emilia. Hon dreglar som en rabies-smittad hund, sen några veckor tillbaka. :-)
Biter på allt hon kommer åt....eller snarare suger-tuggar....
O idag har hon gnällt som bara den, skrikit för full hals som om hon haft ont ont ont...superont!
Från ca 810 imorse till ca 11.20 har hon gnällt o skrikit i vartannat.
Tycker det är fruktansvärt jobbigt eftersom jag tycker så synd om henne. Känner mig så hjälplös!!

La henne vid babygymet strax innan halv tolv, när hon blivit lite lugn i min famn, och 5 minuter senare somna hon....

Antagligen av utmattning....

image152

Info om tandsprickning

-Riklig salivavsöndring börjar oftast en eller två månader innan själva tandsprickningen.

- Barn kan börja bitas pga smärta i tandkött. Bra att ge en bitring eller massera tandköttet.

- Tandköttet kan svullna, vilket kan ge intrycket av att kinderna svullnar.

- Tänderna kommer vanligtvis en efter en. Det börjar i underkäken, fortsätter i överkäken. Sist kommer kind- och hörntänderna.

- Den första tanden kan titta fram redan vid 3 månaders ålder men kan även dröja upp till ettårsdagen.

- Sista tanden har normalt kommit innan 3 års ålder.

- Första tandläkarbesöket görs vid ett års ålder.

- Börja borsta tänderna så fort en tand har visat sig på din bebis. :-)


Kommentarer till mig

Skriv din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail: (publiceras ej)

Har du en blogg?:

Detta vill jag säga:

Trackback
RSS 2.0