E sjukt kallt ute...

Nu har verkligen kylan slagit till.. känns som den kommer lite fel tillfälle... Emilia har jullov i 3 veckor, och när det är 15-20 minus är det svårt o gå ut o hitta på något med både Emilia o Wilma utan att bli sönderfrusen efter 1-2 minuter.... trots skidbyxor o all annan vinter-utrustning...
O det är inte det lättaste o vara inomhus med en rastlös Emilia... hon klättrar på väggarna...

Till o med vår altan-dörr har ju frusit igen.
Helt sjukt!
O ena köksfönstret ser likadan ut.

Ett litet titt-hål har vi åtminstone högst upp till vänster. :)

När man inte kan gå ut i kylan så får man hålla sig inne o agera bak-tant o mat-tant... o Emilia hakar gärna på. hihi
Vi har hunnit baka chokladbollar bland annat.... o så har det blivit mycket matlagning från scratch... inget hel- eller halvfabrikat överhuvudtaget...
Här bakar vi kärleksmums...
O på med förkläde.... kan starkt rekommendera det här förklädet när de är i hennes ålder... för här kladdas det på hela kroppen, inte ens håret klarar sig...haha.. då räcker inte de vanliga hederliga bak-förkläderna.

Emilia måttade upp allt helt själv... jag sa självklart stopp, o visade vad hon skulle ta för ingrediens o vilket mått hon skulle använda.. superduktig e hon.

O självklart ska man ju provsmaka innan det hälls upp i långpannan. :)



Helt klart godkänt! :D
Eller vad säger ni?

Våra hemmagjorda kyckling-biffar med örtsås... inga hel-halvfabrikat...
O med våra menar jag Emilias o mina... för vi har hjälpts åt alla måltider.

Hon ser nöjd ut här me....
O jag är också supernöjd... känner sig så duktig när man gör mat på det här viset... o nyttig mat har vi ätit också...massa grönsaker till alla måltider.

Idag åt vi supergod fisksoppa, Emilia glufsa i sig hur mycket som helst.
O då var det ändå grönsaker i som morötter, palsternacka, purjolök o selleri. Bästa sättet o lyckas med att få Emilia o äta grönsaker är o blanda ner det i maten. Annars rör hon inte grönsakerna... förutom på dagis där hon tydligen äter det. Varför inte hemma???
Vi har provat riva grönsaker, hacka, stavar, grönsaks-pengar....inget funkar hemma. :)

Kommentarer till mig
Postat av: ullisar

vi har haft det där förklädet till EmmaLi sen hon var görliten. jag har en hysterisk kladdskräck som jag absolut inte vill föra över på henne så då tycket jag det var bättre att sätta på ett förkläde och sen typ släppa taget. det funkade riktigt bra!



så långt hår Emilia har! jättefint!



å så är ni görduktiga i köket såklart, men det vet du ju redan ;)



tjo!

2010-01-09 @ 01:21:09
URL: http://ullrika.se
Postat av: Sofie

Så duktig hon är :) .. ja du med såklart :)



Sv. Nä, Dumbo verkar inte vara så poppis nu för tiden.. men han är ju så söt :)

Ska måla en Nalle Puh tavla till Wilma ;) hihi.. Nä, skoja bara.. :P Jag lovar, jag ska inte göra det.



Puss puss

2010-01-09 @ 11:38:04
URL: http://jagmigminmitt.blogg.se/

Skriv din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail: (publiceras ej)

Har du en blogg?:

Detta vill jag säga:

Trackback
RSS 2.0