Andra tandläkarebesöket

Första tandläkarebesöket var när Emilia var 1 år. Då gjorde de inte så mycket, de pratade om hur man ska borsta tänderna på barn, vad som gäller med måltider o sånt... o så killa de med en tandborste så hon skulle skratta så de fick se hur många tänder hon hade hunnit få i mun.

Idag fick hon komma på en 2-årskontroll... nästa blir när hon fyller 3 år, som sagt en gång varje år för kontroll.
 
Emilia var inte så jätteglad över att gapa inför tandläkaren.. klandrar henne inte. Så tandläkar-rädd som jag varit så har jag full förståelse.
O jag är superglad för att de två tandläkarna hade sån full förståelse för Emilias vägran o gapa. Inget tvång eller hålla fast eller nåt sånt annat otäckt..

Vi kom dit, o Emilia börja gny lite när vi skulle in i tandläkar-rummet... hon fick väl lite panik eftersom det kom en vitklädd läkare... hon har ju blivit livrädd av läkarna som skulle göra halsprov på henne på vårdcentralen. Sämre bemötande än dem på vårdcentralen får man leta efter.... hon skällde ut Emilia o skrek att hon skulle vara tyst när Emilia börja gråta, som sen gick över i skrikande gråt helt hysteriskt gråt, o en läkare som började få ett nervsammanbrott.... hade man kunnat hade jag stämt läkaren!!!

men så var det inte här hos tandläkaren på folktandvården i alla fall. Totalt tvärtom..
Emilia fick sitta i min famn på en stol inne i rummet, o sköterskan satte sig ner o börja fråga Emilia vad hennes lillasyster har, o om hon borstar tänderna o så.. o Emilia svara snällt på allt mitt i gråten.. hihi..
Sen visa hon Emilia "hissen" på tandläkarstolen, o Emilia börja skratta.... o hon visa lampan o Emilia skratta ännu mer. :D
SEn fick Emilia välja en tandborste som hon fick med sig hem, o då släppte en stor del av blygheten o hon börja prata glatt med tandläkaren.
Hon gapa till o med när tandläkaren ville titta o räkna hennes tänder... men så fort tandläkaren kom dit med fingret, för o dra ner underläppen, så började Emilia gallskrika.
Som tur är så släppte gråten fort, pga tandläkaren prata så snällt med Emilia. O hon vart glad igen, men ändå lite smått skeptisk. :D
Vi gick igenom än en gång det med skötsel av barn-tänder (samma info som 1-årskontrollen)....
Sen skulle hon ut o hämta tandläkaren som ville titta i mun på Emilia... jag gick under tiden o satte mig i tandläkar-stolen med Emilia i famnen, som blev lite smårädd, men det gick bra ändå.
Läkaren kom in, o vi hissades upp o ner, o Emilia skratta o smågrät i vartannat... hihi.... o så fick hon en sån mun-spegel o hålla i... tittade i spegeln vid lampan o så gapa hon lite försiktigt.
Som tur var så rörde inte den här tandläkaren munnen med händer, utan försökte titta när Emilia skrattade o gapade framför spegeln... sen upptäckte Emilia hur hon kikade in i hennes mun o börja gråta igen... så de sa att de ser ju bra ut det lilla de såg, så det ska inte vara nån fara med tänderna så länge vi är noggranna med tandborstning o undviker småätande... o att vi ses igen vid 3-årskontrollen. Då hon kanske är piggare på o gapa o de får titta på både tänder o tandkött. :D

Innan vi gick fick hon ett klistermärke oxå.

På hemvägen gick vi förbi biblioteket där vi lånade 7 barnböcker med oss hem. Molly, Mulle Meck, Alfons Åberg, Halvan-böckerna och Totte.
Emilia gillade bäst den stora Alfons-kartong-dockan som hängde i fönstret och få lägga pussel.
Fick släpa henne därifrån, eftersom vi var tvungna att gå hem o äta lunch.

o sista biten hem så orka hon inte gå längre, utan satte sig på ståbrädan istället... det är ju också en variant. hihi

Kommentarer till mig
Postat av: Sofie

Kläckfärdig, ja det kan man lugnt säga :P Känns som att han ska ta sig ut genom att spräcka magen.. hihi



Vi har en stor garderob till lillen så där få plats med en hel del kläder :P hihi.. Nä, men det är mest strl 56 vi har mycket av så nu köper L större.. För han kan inte hålla sig borta från ebay eller tradera.

2010-02-10 @ 17:35:46
URL: http://jagmigminmitt.blogg.se/
Postat av: ullisar

jag blev alldeles galen när jag läste om läkaren som skällde!! sicken idiot (förlåt, jag brukar inte kalla folk så, men här känns det verkligt befogat!!!).



när jag lugnade ner mig kunde jag läsa ordentligt om tandläkarbesöket och då blev jag glad igen. hejja duktiga och intresserade människor som kan sina saker!



ps. tack för svar på frågor om åldrarna! jättespännande att veta - jämför ju med mina egna naturligtvis och hade nog gissat på en månad ungefär på bilden ovanför :) härligt foto på leendet är det! såå fin hon är! eller, båda är jättefina såklart!

2010-02-10 @ 19:48:08
URL: http://ullrika.se

Skriv din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail: (publiceras ej)

Har du en blogg?:

Detta vill jag säga:

Trackback
RSS 2.0