Inskolning 1 april

I onsdags var vi o tittade på dagisplats, på ett föräldrakooperativ där de använder sig av montessori.
Dagiset verkade riktigt, riktigt bra. Så vi tror o hoppas att Emilia verkligen kommer trivas där.
Vi skrev på alla papper o så igår i alla fall.... o inskolningen blir 1 april. Och det är 14 inskolningsdagar (14 arbetsdagar).

Så 27 april börjar verkligheten.... Roger o jag börjar jobba heltid igen.

Fast vi kommer köra olika tider på jobbet varannan vecka. Har fått godkännande från jobbet nu om tiderna.
1:a veckan: 07-15.
2:a veckan: 09-1730.

Ska köra så fram till semestern i juli.. sen får vi se om nån av oss får gå ner i arbetstid. Antagligen blir det så....

Eftersom de kör Montessori på förskolan, där barnen ska lära sig mycket själv o bli självständiga så tipsade de oss om att låta Emilia äta mycket själv. Och då ta bort kläderna, så hon bara sitter i blöja. Då kan hon kladda hur mycket hon vill... det är så de kommer göra därborta nämligen, så de tyckte vi skulle vänja in Emilia redan nu med samma sak. De kör så tills barnen lär sig att inte kladda ner sig med maten....brukar ta ca 2-3 veckor sa de....sen får de äta med kläder på igen.

Så nu har vi låtit emilia sitta i enbart blöjan i matstolen... o det blir kladdigt... fast idag var det inte lika mycket kladd som igår. O ändå var det rinnigare mat idag. :)
2 dagar o nu kan hon äta med sked. :D



Nu i helgen blir det till o handla lite inför dagiset.
Hon behöver gummistövlar, gallonisar,  regnjacka o några oömtåliga gympaskor, lite mockasiner.
Vad mer behöver man?
Någon som har något bra tips?

Kommentarer till mig
Postat av: rebecka

Låter som ett bra dagis de där!

Vart var det ni bodde nu igen? Upplands Väsby?



Jag hoppas Moa får plats i Feb som vi hade tänkt.

Hört att det kan vara svårt att få plats då eftersom inte så många barn slutar då..



NU kom jag på varför de vaknar tidigare på mornarna.

Det måste ju såklart bero på att det blir ljusare ute, eller vad tror du? :D



HAH. Jag skrattar då jag läser din blogg med, du skriver så roligt och tar så roliga och söta bilder :)



Vad duktig hon är! Så hon går själv nu? :D

filma!

2009-03-20 @ 07:16:40
URL: http://www.minmoa.se
Postat av: Sofi

Det där med vad man ska ha med sig är ju en jungel.. att de inte har en lista med "bra-att-ha" grejjer som man får när man har fått dagisplats. Så man hinner springa och handla det som saknas.



Elis är 15 månader snart och han går väl sådär.. inte jättebra och inte jättemycket och speciellt inte med skor på utomhus. Vi har ju inte ens ett par ordentliga skor åt honom, haha. Och inga lekvänliga utekläder eftersom han mest suttit i vagn eller blivit buren när vi varit ute. Jag har verkligen noll koll!!



Han har varit på dagis hela den här veckan nu, måndag till torsdag bara 1-2 timmar per dag. Idag var det halvdag där och då åt han lunch på dagis och det verkade ha gått bra. Han var inte speciellt nerkladdad i alla fall :D Det är min sambo som skolar in så jag har inte så mycket koll faktiskt. Elis hade i alla fall varit så trött efter lunchen att han somnat medan Stefan satte på honom overallen, hihi.. stackars lilla söta trötta pojken. Det är jobbigt att gå på dagis.



Jag ska i alla fall köpa ett par gore-tex skor åt honom. Det verkar superbra. Vattentäta och varma när det är kallt och blött och andas och blir svala när det är varmt ute. Synd bara att barnskor är så himla dyra!!



Galonoverall har vi. Ett regnställ. Vanliga inomhusombyten.. mockasiner.. men vad mer man behöver vet jag inte? Men jag tror nog att dagispersonalen säger till om det saknas något, det hoppas jag i alla fall.



Låter som ett bra dagis ni har hittat. Vi fick liksom ta det som fanns, inte mycket att välja på här i området och jag är lite för bekväm för att åka iväg en bit för att lämna honom på dagis.



2009-03-20 @ 19:58:34
URL: http://sofin.wordpress.com
Postat av: Fia

Jag tycker att det där låter bra! Gärna tumvantar och nu när man går åt varmare väder så blir tyg bra, ha gärna ett par i fickan ifall de första blir blöta. Märk allt också! /Fia

2009-03-21 @ 08:01:38
URL: http://www.metrobloggen.se/ihuvudetpafia
Postat av: linda

Nästan samam datum som jonathan började p skrindan. :-)

Fast han började den 2:a.



rolgigt att ni tyckte om det oxå. Hoppas som sagt att hon kommer trivas.

2009-03-21 @ 13:06:00
URL: http://lilomeandmylife.blogg.se/
Postat av: Fia

Hej! Kul att jag kunde hjälpa till! Det är klart att man borde ha vattentäta vantar vid slask men är vantarna klumpiga att använda och barnen inte kan greppa en spade så åker dem av och då kan man fråga sig vilket som är bäst? Ett par klumpiga,vattentäta vantar eller ett par tygvantar som kanske blir blöta men det får man ta, därför är det bra med extra vantar... Och ja, vi föredrar tumvantar ;o) Ibland gör barnen det också!! Ang. vad man borde införskaffa sig till förskolan innan man börjar så borde förskolan ha tips på det men jag tycker att du fick med det mesta!

2009-03-23 @ 19:15:34
URL: http://www.metrobloggen.se/ihuvudetpafia
Postat av: ullisar

tumvantar har vi också blivit tipsade om på vårt dagis, men i april behöver du inga vantar alls!



gissar regnkläder är bra. bra regnkläder. typ överdragsbyxor (höga)!

2009-03-24 @ 22:39:34
URL: http://akirllu.blogg.se/

Skriv din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail: (publiceras ej)

Har du en blogg?:

Detta vill jag säga:

Trackback
RSS 2.0