8 december 2009



7 december kl.0500 vaknar jag o har värkar.... de kommer med ca 20 minuters mellanrum...
Riktigt oregelbundna... ena stunden går det 20 minuter emellan, sen går det 7 minuter, 3 minuter,  2 minuter, 4 minuter.... ja så håller det på fram till kl.15 så vi åker in till förlossningen bara för att kolla om något håller på o hända.
Har däremot inte ont i ryggen, bara fram på magen...
När vi kommer dit är värkarna som bortblåsta. Vad hände??

Rogers syrra Catrin o hennes dotter Sandra hämtar Emilia på dagis när vi är iväg till förlossningen, o de behåller Emilia resten av kvällen.
Vi bestämmer oss för att Catrin o Sandra ska sova hemma hos oss, så sover vi hemma hos Catrin den natten.
Ifall värkarna skulle komma tillbaka så känns det dumt o ringa o väcka dem mitt i natten för att de ska springa upp till oss.

Kl. 01 på natten när vi ska gå o lägga oss, så sätter värkarna igång igen. Ordentligt denna gång med smärta både fram på magen, o bak på ryggslutet.... tycker värkarna kommer så tätt, så jag klockar värkarna.
Roger försöker sova, men varje gång en värk startar så vaknar han av mitt flåsande..haha...
Värkarna är i alla fall var 7:e minut. En kvart senare är de nere på var 6:e minut... ytterligare en kvart senare är de nere på 5 minuter... o så håller de på tills jag har 2 minuter mellan värkarna.
Springer på toa hela tiden, men ut kommer bara små harpluttar. :)
NÄr jag har haft mina 1-minutersvärkar med 1,5 minut emellan i ca 15-20 minuter säger jag till roger att nu måste vi nog åka in.
Så vi ringer förlossningen när jag sitter i bilen. Är tvungen o be dem vänta 3 ggr pga jag får värkar som jag måste andas mig igenom.
Vi är inne på förlossningen kl 0330. Är öppen 2 cm... o värkarna är fortfarande med 1,5 minut-2 minuter emellan... blir inte så mycket vila emellan värkarna eftersom de ändå håller i 1 minut... Så det blir 30-60 sekunders andningpaus mellan värkarna. :D

När klockan är strax innan 6 skriker jag att jag inte orkar längre. Nu får de ge mig något smärtstillande... Orkar inte mer.
Då säger hon att vi ska börja med lustgas. Bäddar upp med sackosäcken på golvet (eftersom det är där jag vill hålla mig). 
NÄr jag börjar andas i lustgasen.. så kollar hon hur mycket jag öppnat mig.
"Goda nyheter Carola, du är fullt öppen, det är bara att börja krysta"...
No shit... jag som sitter o trycker som att jag håller på o skita redan..hhaaha... går ju inte o hålla emot....

Fram med sittpallen, o jag börjar krysta, andas lustgas som en tok. Den e så skön o ha... e som i ett rus...bästa smärtstillande...haha...  
Stinker skit i hela rummet... känns som det kommer ut korvar hela tiden...haha... Roger sa att det kom bara i början... sen sluta det. Han såg till o med när huvudet stack ut (han satt bakom mig när jag satt på pallen) men hade tittat bort o blundat så fort han såg huvudet...hihi...

Kl. 0615 den 8 december kommer lilla Wilma ut.
3835 gram och 51 cm lång.
BB Stockholm födde vi på.


Första amningen...

Massa goda mackor, te och bubbel fick vi efteråt.



Ska hon heta Wilma Valdine, efter Rogers mormor... eller ska hon heta Wilma Vilhelmina, efter Labolinas docka.
Emilia ville ju att hon skulle heta Labolina..hihi...
Fråga henne när jag fortfarande var höggravid, vad bebisen ska heta. Fråga om hon ska heta Moa.. "Nää"... Wilma... "Näää".... nähä, vad ska hon heta då???  O Emilia skriker ut "LABOLINA!!!". hihi...



Kommentarer till mig
Postat av: ullisar

tjohej! både förlossningsberättelse (min älsklings!) och foton på samma gång! hejja!

2009-12-29 @ 23:41:38
URL: http://ullrika.se
Postat av: Sofie

Så fin hon är :)

2009-12-30 @ 00:46:06
URL: http://jagmigminmitt.blogg.se/
Postat av: therese

Hej och stort grattis till den nya familjemedlemmen==) Visste inte ens att ni skulle ha en till. Läste det i sofies blogg!=) Kul att du börjat blogga igen. Så stor och söt Emilia har blivit=) Gott Nytt år! Kram

2009-12-31 @ 12:07:31
URL: http://isabellnicole.blogg.se/

Skriv din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail: (publiceras ej)

Har du en blogg?:

Detta vill jag säga:

Trackback
RSS 2.0