Tips vid matvägran??

Igår fick jag 2 tips från två mammor på öppna förskolan.

Den ena var att börja mata med söta måltider, som t.ex. gröt, fruktpuréer och välling.
Men då sa hon att nackdelen med det är att när man väl börjar med riktig mat så blir det gnäll, och nytt kämpande. Men då har man i alla fall fått in tekniken med o äta.
Så den går bort för min del. Lät bara jobbigt!!! Bättre o ta det ordentligt från början.

Den andra mamman hade fått tips från en dietist på BVC (hon hade en 10-månaders som precis börjat äta).
Hon sa att man ska försöka ge mat till sitt barn, men inte truga o tvinga, utan sluta om barnet absolut inte vill.
Sen 2 timmar senare försöker man igen (kan vara att barnet inte är hungrig vid första tillfället). Och så fortsätter man så...
Detta tycker jag låter super!

Så igår provade jag första gången....
Kl.11 (fruktpuré och gröt). Blev ca 3 skedar. Sen börja Emilia gråta.
Kl. 13 (makaronigryta). Blev ca 7-8 skedar.
Kl. 15 (ammade) haha..så här långt kom jag med det... men skulle ju iväg o träna så jag ville inte lämna Emilia hos mamma, med risk för kinkighet. :)
Kl. 1830 Makaronigryta, välling i pipmugg och 2 majskrokar. Hon åt ca 12 skedar, plus majskrokarna plus några klunkar välling. Avslutade med amning.



Inatt vaknade Emilia o ammades vid 0230 på natten. Sen lyfte jag tillbaka henne i sängen.

Idag räknar jag som första riktiga dan med o få Emilia o äta mat....

0730. Ammade
12.00 7-8 skedar makaronigryta + vatten som dryck.
14.00 25-30 skedar persiko- och havregröt (från 8mån). Hon bara gapade o gapade efter mer... Var skitkul o mata. Plus vatten som dryck. Ganska exakt gick halva förpackningen med gröt åt... (tetrapak)



Fortsättning följer.... :)

Kommentarer till mig
Postat av: Tess

då gör ni precis likadant som vi! vi började oxå med "riktig mat" ist för söta puréer, och trugade aldrig noah utan gav bara så mycket han ville ha =)

2008-09-11 @ 22:02:06
URL: http://leonitanova.blogg.se/

Skriv din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail: (publiceras ej)

Har du en blogg?:

Detta vill jag säga:

Trackback
RSS 2.0