Svar till Linda om sömnmetod för 4-åring

Linda skrev:
finns det sovmetoder?? :-D
Nej, vi har varit lata och låtit barne sova i vår säng mest, oc ibbladn har vi lyft över barnen till sina sängar. Måste oxå ta tag i det har jag insett....hur gör man med en 4 åring? Du som tycks vara expert på sömnmetoder, förutom att varva ner då? (inga skikmetoder)


Är absolut ingen expert .... men det jag hört o läst så gör man följande sömn-metod för barn som är större än 18 månader:

När du nattat henne (med saga, godnattpuss o hela faderullan), sätter du dig på en stol utanför dörren,som ska stå på glänt.
Läser en bok eller gör något annat skojsigt.
Då behöver inte barnet känna sig övergivet och om hon tar sig ur sängen är det lätt att lägga henne tillbaka.
I början får man räkna med att hon kommer gå upp ur sängen många, många gånger.
Men förr eller senare blir hon så trött, så hon inte orkar protestera längre och somnar.
När barnet flera kvällar i rad kunnat somna på egen hand, gör man små "utflykter".
"Mamma ska bara hämta en sak, kommer strax.". Små utflykter som blir allt längre, så att barnet somnar under tiden.
När det funkar, berättar man för barnet att det har blivit så stort att hon kan somna själv. Då behöver man inte sitta på stolen utan kan natta sitt barn, gå ut ur rummet och göra något annat. Barnet somnar själv.

Tycker inte att hon ska behöva skrika... själv hade jag nog börjat med o sitta bredvid i hennes säng, tills hon somnar. Säger inte så mycket, förutom att hon ska sova, det är natt, osv osv.... sen skulle jag flyttat mig utanför rummet, till den omtalade stolen.
Gör en mix med wahlgren-metoden.... så behöver hon aldrig skrika.

Någon annan som har en bra metod eller tips till Linda..... sömn-metod för en 4-åring???

Kommentarer till mig

Skriv din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail: (publiceras ej)

Har du en blogg?:

Detta vill jag säga:

Trackback
RSS 2.0