Pannkakor till lillskruttan

Igår gjorde vi ugnspannkaka till oss och Emilia...med enda skillnaden att på en liten del (som var Emilias) så tog vi ingen bacon.



Ugnspannkaka med potatis (och bacon)
(6-8 port)

6 potatisar, ca 450 g
9 dl mjölk
3 dl vetemjöl
6 ägg
(1 tsk salt) fast det tog inte vi, eftersom barn under 1 år inte ska ha något salt.
I vår del hade vi 2 paket lättstekt bacon, i bitar.

Sätt ugnen på 200 grader.
Ställ in långpannan med en klick matfett i.
Skala och riv potatisen fint.
Vispa hälften av mjölken med mjöl och ägg till en slät smet.
Tillsätt resten av mjölken och den rivna potatisen (och saltet).
(Tärna upp bacon och stek dem lätt i stekpanna.)
Häll smeten i den heta långpannan (strö ut baconbitarna i formen) och grädda i ca 30 minuter.

Servera med lingonsylt....
Till Emilia serverade vi pannkakan med Sempers Fruktbägare med Äppel- och päron... men går även bra att servera pannkakan som den är.

Supergod pannkaka!!! O den är extra matig eftersom man har potatis i. Påminner om raggmunk, men i ugnskake-form.

Kolla in hur ivrig Emilia är att få mer pannkaka.. viftar som en tok med armarna..


Kommentarer till mig
Postat av: Sofi

Åh, perfekt ju!! Det ska jag nog också ta och laga!



Okej om jag lägger ut det på min blogg också? Det är liksom min lilla barnmatskokbok där jag samlar allt jag lagar, hihi :)

2008-11-24 @ 10:46:53
URL: http://sofin.wordpress.com
Postat av: diana

Tack för söt kommentar!! =) Nu ska jag ha tävling på bloggen igen, bästa blogg i olika kategorier! Först ut är bästa personliga blogg! Tycker absolut du ska vara med o tävla! ;) KRAM p.s. tävlingen börjar ikväll!

2008-11-24 @ 11:04:07
URL: http://dianasblogg.blogg.se/
Postat av: Mindy

Hej gumman.Allt bra med dig denna måndag eftermiddag? Ha en skön start på veckan.kram krma kram

2008-11-24 @ 13:54:20
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: rebecka

KAnske man borde testa ge Moa pannkaka.

Har ni gett ägg till Emilia ännu?



Jag tänkte amma morgon och kväll så länge hon vill. Eller ja, inte i 10 år eller så.

Kanske tills hon är 1,5 år. Länge tror jag inte.



Men hur blir brösten när man slutar? Blir de större eller mindre än de är nu?

2008-11-24 @ 14:37:55
URL: http://www.minmoa.se

Skriv din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail: (publiceras ej)

Har du en blogg?:

Detta vill jag säga:

Trackback
RSS 2.0