Många är säkert väldigt anti mot sova själv-metoden..

Men läste att det har gjorts en utvärdering av barnhälsovården i Falun, i samarbete med småbarnsföräldrar till barn mellan 5-45 månader gamla.

Man registrerade både barnens sömn och dagbeteende.

Första kvällen var protesterna mot de nya rutinerna i genomsnitt 30 minuter långa, men avtog sedan.
Efter 3 månader hade antalet uppvaknanden på natten sjunkit från 3,8 till 1,0 gånger. Den totala sömntiden ökade.

Alla som deltog i studien lyckades.

Barnen blev piggare och gladare på dagarna, och föräldrarna likaså (som även fick massa vuxentid).
Inte någon av de 95 barnen, som deltog i undersökningen, visade tecken på ökad otrygghet som följd av metoden.
Ingen av barnen väckte föräldrarna om de vaknade på natten, utan de hade lärt sig o somna om själva.

Även ängsliga och "mammiga" barn har visat sig bli mer självgående och fått mer självtillit, efter att ha gått igenom denna sömnmetod.

Däremot nackdelen med denna metod är att vissa anser att man sviker eller överger barnet med den här metoden.
Om man som förälder får sådana känslor är det också svårt att genomföra metoden.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Min åsikt:
Jag tycker att det är en jättebra metod, bara man har psyket för det. Vet att många går emot mig nu, och tycker att jag är en riktig hitler-mamma. Men jag vet att det ger resultat, eftersom jag gjorde detta med Emilia när hon var 5 månader. Och hon är en självgående, och supersnäll o lugn dotter. Men som ändå busar o lever om för fullt....Hon har absolut inte tagit skada av detta.



Ska själv börja med de 2 tidigare metoderna (sova själv-metoden och wahlgren-metoden) jag skrev om i tidigare inlägg.
Kommer redovisa om resultaten i bloggen varje dag, så ni får se hur det går för oss. :)

Kommentarer till mig
Postat av: Sofi

Jag säger "You-go-girl"!!! Läs mitt senaste inlägg på min blogg så får du se varför. Alltså, jag ÄLSKAR Anna Wahlgren.. hon räddade mitt liv (ja, inte riktigt så drastiskt kanske) men utan henne hade Elis säkert haft kolik (enligt BVC, fast det egentligen bara var mat och sömnbrist).



Åh, jag blir så upprörd på folk som har åsikter på vad man gör med sitt eget barn. Det är klart att man inte låter sitt barn skrika i flera timmar bara för att man TROR att Anna Wahlgren har sagt det? Läs på först, kritisera sen säger jag!!



För oss funkade det otroligt bra men det krävs som du säger att man har psyket till det, eller rättare sagt rätt ATTITYD! Barn är som hundar, de kan säkert sniffa sig till rädsla eller osäkerhet :)

2008-11-18 @ 15:17:54
URL: http://sofin.wordpress.com
Postat av: Sofi

och en sak till.. oavsett vilken metod man väljer, om man ens väljer en metod är det viktigaste faktiskt att det känns rätt för en själv. Känns det från början fel ska man inte ens försöka för då är det nästan dömt att misslyckas.



Lycka till med sovandet!

2008-11-18 @ 15:19:20
URL: http://sofin.wordpress.com
Postat av: Mindy

JA det var skoj att träffa henne i går..man vara små pirrig..men det gick hur bra som helst..tur att man är pratig av sig & inte problem med nya människor..Det var en trevlig blogg träffa o god fika....Hoppas att man träffar henne fler gånger...hur trevlig som helst..Allt bra med dig? Allt är bra med mig o bebisen..börja känna små magknip i magen som kan tyda på att man börja så smått känna bebisens rörelse....kram kram

2008-11-18 @ 16:01:40
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: Mindy

är snart inne i vecka 14 så då är det inte helt omöjligt att det är bebisen som rör sig..men det kommer att komma mera längre fram...längtar tills den första ordetliga sparken..inte allt för ofta för det kan göra små ont okcås..:) J du vet hur det är..Ha en skön tisdag kväll,,kram kram

2008-11-18 @ 16:14:38
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: diana

oj, vilken sötnos!! Tack för din söta kommentar! Delta gärna i min lilla mini undersökning på bloggen! =) Kram kram och trevlig tisdag i regn och rusk!

2008-11-18 @ 16:42:23
URL: http://dianasblogg.blogg.se/
Postat av: Johanna

Millie sover ensam, har gjort det sen födseln.

Hennes eget val dock, avskyr att sova med mig =(



Sv; Men, finns det inte flera olika öppnisar där då, som kanske gör lite mera?



Och JA, jag vill gärna se Emilia peka "fuck you" =)

2008-11-18 @ 17:35:13
URL: http://desbarrar.blogg.se/
Postat av: rebecka.

vad läskigt att hon ramla ur sängen, gjorde hon sig illa?



Vi borde ha sänkt sängen tidigare men trodde aldrig att hon skulle försöka ta sig ur den :P

Hon som inte ens kryper.

Men idag har det tydligen hänt nått med henne.

Hon har lärt sig att sätta sig upp från liggandes och tydligen också att ställa sig upp från liggandes. Jag förstår inte hur hon bär sig åt.



Men kul endå att hon lärt sig nya saker :)

2008-11-18 @ 18:20:00
URL: http://www.minmoa.se
Postat av: malin

ska verkligen försöka ta foto och visa snart- måste även visa all grym inredning jag köpte i Göteborg med, fanns en underbar affär där-porthouse- new England stil som är min absoluta favorit.

Synd man inte är miljonär. Angående ditt inlägg, har ju själv inte barn än(tyvärr) men måste rent spontant säga att jag tycker "sova själv-metoden" låter väldigt vettig. Har en 32 årig syster som har en 4 åring och en 5 månaders och hon ångrar att hon inte var hårdare med 4 åringen för nu har dom verkligen problem med att få honom att somna själv- men hon har lärt sig av sina misstag och är nu hårdare mot Max(bebis). Hjälp vilket långt inlägg! Hoppas du har haft en skön dag du me

2008-11-18 @ 18:33:29
URL: http://svmalin.blogg.se/
Postat av: Nina

sööööt hon är :)

jag blir nästan lite kär! hihi

2008-11-18 @ 19:27:38
URL: http://totalflopp.blogg.se/
Postat av: Sandra

Tack för kommentarerna!

Din dotter är också supersöt!!



Hoppas nån av metoderna är till hjälp.



Ha en trevlig kväll!

2008-11-18 @ 20:04:29
URL: http://sandrolin.blogg.se/
Postat av: Sara.

det är väl inte konstigt att den lagen finns? djur måste ju ha sällskap? precis som vi människor?

2008-11-18 @ 21:48:31
URL: http://gaddii.blogg.se/
Postat av: Linda

Bra inlägg!!! gillar din blogg! Kolla gärna in min blogg o lämna ett avtryck vad tycker?

Ha en goo kväl, ehm..sov gott!

Mvh

2008-11-18 @ 22:58:35
URL: http://mellakaramell.wordpress.com
Postat av: Helena

Hej! Nej vi ska inte flytta hihi.. Vi var ju Visningshus för Trivselhus, kanske skulle vart mer tydlig.. Det var kul, de ska ha visning igen nu på söndag.. Kul tycker vi + att vi fick lite kompensation för det vilket inte var helt fel (10.000:- avdrag på en faktura vi hade..)



ps. vi körde också den metoden på Vasilis när han var liten och det funkade jätte bra, inget "fel" på han nu.. Melina däremot funkar det inte på. Verkligen inte, hon är så himmla envis, hon kan ligga i timmar och gråta, hon slutar inte.. Nu somnar hon bra, problemet är bara det att hon vaknar till flera gånger under kvällen.. Men kan ju ha med dagis att göra, Vasilis sov också oroligt när han först började dagis.. Kram

2008-11-19 @ 07:24:01
URL: http://mesamou.blogg.se/
Postat av: Desirée

Jaa de är verkligen inte lätt att förstå dom små liven =) Hoppas de går bra för er med nattningarna nu! Melvin han blev 10månader igår =) De går så fort!! Har inte hängt med alls känns de som =) Hur gammal är er sötnos då? Kram kram

2008-11-19 @ 09:05:48
URL: http://mammatillmelvin.blogspot.com

Skriv din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail: (publiceras ej)

Har du en blogg?:

Detta vill jag säga:

Trackback
RSS 2.0