Begravning

Påskhelgen blev ingen rolig helg eftersom vi var på min farmors begravning i Finland.
Var riktigt jobbigt....speciellt innan vi skulle in i kapellet, när jag tänkte på att där inne ligger farmor i kistan. Då fick jag lite panik. Sen var det jobbigt när alla farmors söner sänkte ner kistan i jorden, när pappa gick fram och tog farväl och när jag själv skulle gå fram o ta farväl.
Men allt var samtidigt jättefint ordnat.
Detta är helt klart det värsta jag har gått igenom. Första begravningen jag varit på någonsin. Vill inte gå igenom sånt här igen, fast vet att så kommer det tyvärr bli. Men hoppas innerligt att det dröjer.....

Saknar min farmor så himla mycket!!

Tänker hela tiden på att detta var det bästa för farmor ändå, eftersom hon var så less på livet de sista månaderna.
Och så fick hon favoritvädret under sin begravning - massvis med snö!!
Hade velat träffa dig innan du gick bort, farmor, varför hann jag inte???
Var så längesen jag såg dig...

Emilia var så tyst o lugn under hela begravnings-ceremonin. Hon låg o sov hela tiden, både i kapellet, kyrkogården och under middagen.
Vaknade först när vi var på minnesstunden och skulle äta tårta.
Såhär fin var hon denna dag, 22 mars 2008.

image92


Helgen i övrigt:

Emilia åkte på sin första båtresa, vi åkte till Helsingfors med Viking Line på torsdag kväll, och anlände till hamnen på fredag morgon. Direkt därifrån åkte vi till farmors lägenhet i Lahti, för att ta med oss hem några minnessaker från henne.
Det jag kommer ihåg med farmor är: änglar, tickande klockor, fåglar, broscher, sjalar och smyckesskrin med massvis av smycken. Min älskade krims-krams-farmor. Hon hade alltid massvis med prydnadssaker hemma, som hon putsade så noggrant. :-)

Så jag tog med mig som minne en klocka med fåglar på, en korg med 2 silverfåglar, och smyckeskrinet som jag alltid grävde i när jag var liten. 2 broscher som jag minns att farmor bar, 3 halsband och en liten leksak, en liten bambi.
Jag sprang alltid som liten till en speciell låda hon hade i vardagsrummet, där hon förvarade massa leksaker. Så jag tog en liten orange plast-bambi med mig när vi var där i fredags.

Efter det åkte vi till stugan vi hade hyrt, som ligger ca 3 mil norr om Lahti.
Massvis med snö var det i Finland.

image93
Bild utanför stugan.


Här låg vi på rad på ovanvåningen, när det var sängdags.

Lördag var det begravningen och på söndag kl.17 åkte Silja Line från Helsingfors tillbaka till Stockholm.
Var skönt att få komma hem igen på måndag morgon. Har saknat Roger så mycket.....



Kommentarer till mig
Postat av: Ellinor

Vilken superfin bebis du har! Nu vet man hur man kan hålla koll på dig då, haha det här med bloggar e bra det! Puss och hej

2008-03-25 @ 10:39:50

Skriv din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail: (publiceras ej)

Har du en blogg?:

Detta vill jag säga:

Trackback
RSS 2.0