Matvägran

Undrar hur länge denna matvägran ska pågå????

Emilia äter sina majskrokar. Men 2-3 stycken som mest.. o det är inget hon kan livnära sig på heller...
Hon skriker o kniper ihop med munnen när jag ska försöka mata henne med mat. Oavsett matsort... inte ens fruktpuréerna funkar.

När jag ger henne skeden, så hon får hålla själv, så funkar det.
Men ni kan bara tänka er hur det går...all mat hamnar inte i munnen... UTAN i knät eller i haklappen!!

Får inte ens hjälpa till o styra med skeden... då blir hon också förbannad.

Har även försökt smita in en sked med mat i hennes mun, när hon gapar för sin sked (med utspillda maten)... Då börjar hon hulka o spottar ut maten med hulkningarna.... o så låter det som att hon får något som täpper till i halsen, så hon inte kan andas. Superläskigt!!!

Vill verkligen inte amma mer!
Hon är ju ändå över 7 månader nu....

O nu spricker min jobbdag på fredag, nästa vecka, också... :(

Har tänkt på det med mammadagar o pappadagar....
Om vi hade plockat ut fulla dagar (7 dagar i veckan), då hade mina dagar varit slut nu på söndag... o Roger hade fått ta sina pappadagar på måndag.
MEN hur hade det funkat eftersom Emilia inte äter mat??? Bara tutte!!!!
Då hade jag fått gå hemma, utan att vi fått några pengar överhuvudtaget!!!! Vilken mardröm!!!

Emila är en riktig liten tutt-lisa!!! ;)

Någon som har knep på hur man kan få Emilia o börja äta???
Vill ju inte vägra henne tutten, så hon tar maten pga hon inte vill svälta... eller måste man köra en sån drastisk metod?? Vill inte.....!!!!

Vi är inte stressade för detta heller.
Så det är inget hon kan känna av. Har sagt att det får ta den tid det tar.. men samtidigt vill man ju så gärna att hon ska börja äta riktig mat... så jag inte behöver vara hennes enda mat-källa....

När ska mjölk-kartongen få åka iväg o hitta på något skoj på egen hand???



Kommentarer till mig
Postat av: ME&MY

mat tips:

testa att mata med en mjuk silikon sked,

finns i välsorterade barnbutiker.

Jag tyckte Mario var töntig då han köpte,

men det fungerar så mkt bättre med dem än med valiga hårda bambino.



tutt tips:

Försök byta mys med tutten till mys i famn med snuttefilt och napp. Jag lämnade en gammal (svettig?) tröja som luktade mamma till junie då jag skulle iväg, det funkade bättre..

Junie var extremt tuttig och mammig ammades i 8 månader,

jag gav henne tutten till allt, tröst, mat, då hon skulle sova osv

det var INTE smart eller särskilt snällt, för oj vad jobbigt det blev att avvänja.

Jag var hennes "gosedjur/snutte"

ska tänka och se om jag kommer på ngt mer.

2008-08-29 @ 10:40:01
URL: http://desbarrar.blogg.se/
Postat av: Nina.

svar: åh, vad synd. men kan man inte ladda hem dom då?

han är grymt duktig. och 21 år liksom. helt sjukt! :D

2008-08-29 @ 11:12:40
URL: http://totalflopp.blogg.se/
Postat av: Sofi

Elis vägrar matas han också.. problemet är att om han får en sked så använder han den inte till maten utan slänger den i golvet och sen sitter han och geggar med händerna i maten utan att en enda droppe kommer in i munnen. Kan hålla på i 40 minuter sen blir han ju jättegrinig för att han är hungrig. Jag BLIR så trött på honom, haha. Men till slut så lyckas jag väl få i ett par skedar i alla fall så han blir lite nöjd.



Jag fick tipset att göra plockbitar av mjuka grönsker och frukter. Tex avokado, banan, kokt morot, mjukt päron, ärtor, pastaskruvar mm. Ringla över lite olja och kanske en klick grekisk yoghurt också. Kanske kan vara ett tips till dig? Elis hajjade INTE utan lekte med maten i 30 minuter och jag lyckades med nöd och näppe peta in ett par skedar medan han skrattade och pratade. Och hade han fått in något i munnen tror jag ändå att han hade kräkts för det gör han alltid annars när han får in en lite större bit i munnen. Det där med stora bitar är inte hans grej än..



För oss går det MYCKET bättre om man är fler vid matbordet, sitter min sambo med och sjunger/leker/bankar med något så blir han lite distraherad och "glömmer" knipa ihop munnen. Såå surt bara att inget av måltiderna är på kvällstid när sambon är hemma så jag får kämpa själv. LÄÄÄNGTAR till helgen.



Elis ammar inte heller, äter välling morgon och kväll men det kan han ju inte leva på bara det..



Hoppas det börjar funka bättre för er snart!

2008-08-29 @ 11:59:42
URL: http://sofin.wordpress.com
Postat av: linda

Har tyvärr inga mattips att ge. Ammade ju själv Jonathan i 15 månader. :-D Oxå tutfixerad.

Kan bara matvägran när det komemr till redan ätande barn. BEhöver du tups där sen ,så vet du vem du ska ringa. :-D

2008-08-29 @ 20:11:54

Skriv din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-mail: (publiceras ej)

Har du en blogg?:

Detta vill jag säga:

Trackback
RSS 2.0